من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

سفرنامه ورسای

پنجمین روز اقامت پاریس رو برای دیدن کاخ ورسای و محله مونت ماغت کنار گذاشته بودیم. کاخ‌های ورسای به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته میشه و ورسای دارای بزرگترین مجموعه باغ‌ها و فضای سبزی است که تاکنون در جهان ساخته شده‌.
قبل از سفر، ما هم مثل خیلی ها فکر میکردیم که ورسای داخل خود پاریس قرار داره، در حالی که مجموعه باشکوه کاخ و باغ ورسای در شهر ورسای در 17 کیلومتری پاریس واقع شده و برای رسیدن به ان، قطارهای سریع السیر منطقه ای که RER نامیده میشه بهترین انتخاب به حساب میاد. روز دوم مهر 1391 که مطابق چند روز اخیر اقامت ما در اروپا هوا سرد و کاملا ابری بود ساعت 9 صبح هتل محل اقامتمون رو که فقط ده متر با نزدیکترین ایستگاه مترو (خط 11) فاصله داشت ترک کردیم و از مسئول فروش بلیط مترو که بر خلاف سایر فرانسوی ها در حد کمال انگلیسی بلد بود درخواست راهنمایی کردیم. در اکثر ایستگاههای مترو پاریس یک نفر متصدی، باجه فروش و اطلاعات رو اداره میکنه و تا اوائل شب حضور داره. این خانم خرید بلیط خط C قطار RER رو از دستگاهی که کنار باجه بود پیشنهاد داد و برای کمک بیشتر شخصا این کار رو برای ما انجام داد. ما هم با گفتن اینکه شما از هر فرانسوی دیگری بیشتر انگلیسی بلد هستید از شرمندگی در آمدیم! پس از خرید این بلیط که هر نفر رفت و برگشت 6.5 یورو هزینه داشت سوار مترو شدیم و با یک تعویض خط (11 به 8) تا ایستگاه Invalides رفتیم و در این ایستگاه با تعویض خط به کریدور RER وارد شدیم. RER C به چند زیر شاخه تقسیم میشه که شاخه C5 به Versailles-Château - Rive Gauche که در چند صد متری کاخ ورسای است منتهی میشه. دوستانی که قصد استفاده از این قطارها رو دارند حتما به چراغهایی که با توجه به زیر شاخه خط در تابلو روشن میشه دقت کنند تا در انتخاب مقصد دچار اشتباه نشوند. قطارهای RER معمولا دو طبقه اند و ضمن داشتن سرعت بیشتر در ایستگاههای کمتری توقف میکنند. قطاری که ما سوار شدیم مملو از توریستهایی بود که هدفشان دیدن ورسای با شکوه بود. ردیف کناری ما چهار خانم میانسال انگلیسی بودند که با ذوق و شوق تمام از تاریخچه خاندان لوئی حرف میزدند. به قدری اطلاعات کامل داشتند که به نظر میامد با لوئی هم نسل بودند!

RER قطار سریع السیری که پاریس رو به نواحی اطراف وصل میکنه و خط C آن به ورسای میره


مسیر پیاده ایستگاه ورسای تا ورودی کاخ با دنبال کردن خیل توریستها قابل تشخیصه، اگر زمانهای خلوت گذرتون به این شهر بیافته پس از خروج از ایستگاه و وارد شدن به سمت راست خیابان اصلی، باید تا اولین خیابان متقاطع ادامه بدید تا درب کاخ در انتهای خیابان دیده بشه. ما که روش اول رو انتخاب کرده بودیم به دنبال سایر افرادی که از قطار پیاده شده بودند حرکت کردیم و در صف طولانی ورودی کاخ ایستادیم. غافل از اینکه این صف مربوط به افراد دارای بلیط است. تازه بعذ از اینکه به اول صف رسیدیم به همراه بقیه افراد به ساختمانی قدیمی که محل فروش بلیط بود و صف بسیار شلوغی داشت هدایت شدیم. اینجا بود که افسوس نخریدن بلیط انلاین رو خوردیم و حدود یک ساعت در صف بودیم تا بلیط 25 یورویی مجموعه کاخ و باغ ورسای رو بخریم. (خرید آنلاین بلیط که قبلا در برج پیزا امتحان کرده بودیم معمولا گرانتر در میاد ولی با توجه به صرفه جویی در زمان برای برخی جاها مانند ورسای و لوور اکیدا توصیه میشه)

خانواده سلطنتی فرانسه - لوئی شانزدهم و ماری آنتوان در گوشه بالایی سمت راست که هردو به گیوتین سپرده شدند


چون پاسپورتها رو تو هتل گذاشته بودیم و اخطارهای پی در پی در خصوص کنترل ویزای بازگشت به پاریس در کاخ پخش می شد مجبور به سوال از متصدی بلیط شدیم که جواب داد این کنترل فقط برای جلوگیری از ورود دانشجویان زیر 26 سال غیر اروپایی به پاریس انجام میشه. البته ظاهرا در حد تهدید بود و هیچکونه کنترلی در زمان برگشت ندیدیم.

ماکت مجموعه ورسای

لوئی های متعدد، مجسمه ها و تابلوهای متعدد در ورسای دارند!


بخشی از داخل کاخ


باغ ورسای که از داخل کاخ عکس گرفتیم


بعد اینکه از گیت امنیتی ورود به کاخ عبور کردیم و با ممنوعیت همراه داشتن خوراکی در قسمت کاخ (باغ از این مورد مستثنی است) مواجه شدیم تمام وسایل همراهمون  رو تحویل باجه امانت دادیم. (این باجه ها مجانی هستند و در ورودی اکثر مراکز توریستی وجود دارند) با دریافت راهنمای صوتی رایگان وارد بخش اصلی کاخ شدیم. (راهنمای صوتی معمولا رایگان نیست، ولی حتما دقت کنید که مثل برخی توریستها گرینه های رایگان رو از دست ندهید) این راهنمای صوتی دز برخی قسمتها حساس به اتاق بود و مطلب مرتبط با آن پخش می شد و در سایر موارد با انتخاب شماره اتاق فایل صوتی آن پخش می شد.
در بخشهایی از فضای داخل کاخ آثاری از هنر مدرن هنرمند فرانسوی-پرتغالی گذاشته شده بود. اولین بار بود که آثار یک هنرمند زن در ورسای ارائه میشد. علیرغم جذابیت و خلاقیتی که برخی کارها داشتند، از دید ما این نوع نمایشگاه، تناسبی با یک اثر تاریخی نداشت. حتی در خبرهای فارسی هم شکایت نواده لوئی از یک هنرمند ژاپنی که چنین آثاری رو قبلا در ورسای ارائه داده بود وجود داره.

کفش از نوع قابلمه ای؟!


شرح قبلی


آپارتمان ملکه


آثار هنرمند فرانسوی - پرتغالی در آپارتمان ملکه


دو تابلو نقاشی که از مشهورترین نقاشی های مربوط به ناپلئون هستند و توسط David نقاش مشهور دربار ناپلئون ترسیم شده اند در یکی از اتاقهای این کاخ قرار دارند. تابلوی اولبه به نام تقدیس ناپلئون که تاج گذاری ناپلئون در کلیسای نوتردام رو نشان میده و نسخه اصلی اش رو یک روز قبل در موزه لوور دیده بودیم. چون در زمان فرمانروایی ناپلئون، ایتالیا تحت سلطه وی بود او پاپ (نشسته در پشت ناپلئون) رو مجبور به حضور در این مراسم کرده. این تابلو به خاطر دستکاری هایی که به درخواست ناپلئون توسط نقاش انجام شده مشهوره. جوانتر شدن ژورفین همسر ناپلئون (در تابلو برابر ناپلئون زانو زده)، اضافه شدن مادر (مادر ناپلئون راضی به وصلت این دو نوگل نبوده! و به این مراسم نیومده اما در تابلو در ردیف دوم روبرو نشسته) و تغییر حالات چهره خواهرهای ناپلئون از این موارد هستند. پیشنهاد میکنیم به این لینک که تغییرات نقاشی رو روی تصویر کامل توضیح داده سر بزنید.

معرفی ناپلئون به عنوان امپراتور رو که سه روز پس از تاج گذاری (تابلوی اول) اتفاق افتاده در نقاشی دوم دیدیم. با اینکه در این صحنه باز ژورفین وجود داشته اما پس از جدایی از ناپلئون، به دستور وی همسرش از تابلو حذف شده!

نسخه کپی تابلوی مشهور تقدیس ناپلئون هم توسط David کار شده (اصل تابلو در لورر نگهداری میشه)


در نقاشی قبلی ژوزفین جوانتر شده بود در اینجا کلا حذف شده!!



قسمتی از کاخ پس از خروج خانواده سلطنتی به موزه هنری تبدیل شده

تالار آینه شاید مشهورترین بخش کاخ باشه که در اواخر دیدن کاخ انجا رسیدیم. راهنمای صوتی به ملاقات لوئی چهاردهم در این سالن با افراد مختلف از جمله شاه ایران (کدام شاه؟) اشاره میکنه.

نمایی از کاخ


فواره مشهور Latona وقتی از کاخ خارج شدیم چنین نمودی داشت


همان فواره رو وقتی رو به کاخ عکس گرفتیم


ساعت یک بازدید ما از کاخ اصلی تمام شد و به سمت باغ حرکت کردیم. با توجه به اینکه ورودی باغ مجزاست، در صورت کمبود وقت با خرید بلیط باغ میتونید فقط به دیدن از ان اکتفا کنید. باغی بسیار زیبا و باشکوه که با داشتن شیب خاص، احساس خیلی خوشایندی به بیننده میده. نکته جالبی که در چند روز اقامت در پاریس و بازدید از باغها و پارکهای این شهر دیدیم و در ورسای هم وجود داشت عدم استفاده از سنگفرش یا آسفالت در قسمتهایی بود که محل پیاده روی به حساب میاد. یعنی شکل واقعی باغ حفظ شده و ناچارا بعد از قدم زدن در باغ باید کفشها رو تمیز کرد. پنجاه آب نما در این باغ وجود داشت که یکی از مشهورترین آنها Latona در ابتدای باغ و تقزیبا روبروی کاخ واقع شده بود.
پوشش کف باغها در فرانسه با خیلی از کشورها متفاوت است

این فواره موزیکال بود

قایقرانی در ورسای لذتی داشت که مپرس!

یکی دیگر از آب نما های باغ ورسای

آب نماهای تصویر قبلی

ببینید چیره دستی این طراحان فضای سبز را

همان شرح قبلی
 
 
نقشه باغ و کاخ ورسای

بخش بسیار کوچکی از نقشه کاخ و باغ ورسای، محدوده فواره های موزیکال با رنگ قرمز مشخص شده

Musical Fountains Showیا فواره های موزیکال برنامه ای بود که از ساعت 11 تا 12 و 15:30 تا 17:30 اجرا می شد. چون ما زمان اجرای اول در کاخ بودیم مجبور شدیم تا ساعت 3:30 عصر منتظر باشیم. با توجه به اینکه زمان کافی برای رفتن به گوشه دیگر باغ که اقامتگاه ملکه در آنجا بود نداشتیم در این زمان انتظار ترجیح دادیم با استفاده از قایق پارویی خاطره ورسای رو جاودانه کنیم. با اینکه بدون پاسپورت کرایه قایق امکان پذیر نبود ولی با اصراری که کردیم مسئول باجه، کارت دانشجویی بین الملل رو به عنوان ودیعه قبول کرد و برای اولین بار پشت فرمان یک قایق پارویی نشستیم. در حالی که کرایه 30 دقیقه 11 یورو بود ما 15 دقیقه اول 20-10 متر هم حرکت نکردیم، تصادف با بقیه توریستهای تازه کار و هل دادن قایق آنها با دست و پارو کابوس شده بود. بالاخره فوت و فن پاروزنی رو یادگرفتیم و تا اواسط کانال بزرگ دریاچه حرکت کردیم. هر کاری کردیم نتونستیم زودتر از 45 دقیقه برگردیم و ناچارا 13 یورو پرداخت کردیم.برای کرایه قایق و دوچرخه معمولا با فرض حداقل هزینه اقدام میکنید و وقتی از مبدا دور شدید و نتونستید به موقع برگردید مجبور به پرداخت هزینه اضافی هستید.

در حالی که ساعت حدود 4 بود و تجربه جدیدی کسب کرده بودیم از قایق پیاده شدیم و به سمت محدوده موزیکال که با خط قرمز در نقشه مشخص بود حرکت کردیم. از فرط گرسنگی و خستگی ناشی از قایقرانی، نای راه رفتن نداشتیم ولی با توجه به محدویت زمانی فعالیت آب نماها ابتدا به اکثر آنها سر زدیم. در بروشور Musical Fountains Show اشاره شده بود که سی کیلومتر لوله گذاری بصورت دست نخورده از زمان لوئی هفدهم در این برنامه استفاده می شوند. موسیقی کلاسیکی که در محوطه باغ پخش می شد، در کنار طراحی زیبای این فواره ها و صدای گوشنواز ریزش آب زمان رو به سرعت سپری کرد. وارد محدوده یکی از رستورانهای داخل باغ شدیم و وقتی قیمت نسبتا منصفانه غذاها رو دیدیم پیتزا با قیمت 8 یورو سفارش دادیم و در گوشه ای از این باغ زیبا آخرین ساعات حضور در فرانسه رو سپری کردیم. قیمت خدمات اکثر رستورانها در اروپا برای سرو در داخل رستوران حدود 20% گرانتر از حالتی است که غذا رو به بیرون از رستوران میبرید و این باعث شد تا در طول سفر با ضرب کردن هر یورو در چند هزار تومان  اکثرا از Take Away استفده کنیم.

چون برنامه داشتیم تا Sacre Coeur و محله Montmartre در پاریس رو هم همون روز ببینیم حدود ساعت 5:30 عصر ورسای رو به سمت ایستگاه راه آهن ترک کردیم و با نهایت تعجب متوجه شدیم که قطار برگشت به پاریس مجانی است. این بلیط برگشتی که قبلا خریده بودیم تا آخرین ساعت حضورمون در پاریس به درد نخور باقی ماند.

پاییز هزار رنگ در ورسای شما رو جادو میکنه


تصاویر سفر ونیز (سری اول)

این بار به جنوب اروپا و شهری که با ویژگی منحصر بفردش میزبان گردشگران زیادی در طول سال است سر میزنیم. اینجا دیگر نه ماشینی است و نه ترافیکی. اینجا شهر مارکوپولو است، بی نهایت گران و بی نهایت زیبا. با وجود اینکه تابلوهای تبلیغی وسیعی با موضوع ونیز دیگر گران نیست در شهر وجود دارد، جمله:

Venice is not expensive, It is very expensive هنور در اینترنت به چشم میخورد. اواخر تابستان 1391 یک روز کامل در این شهر بودیم که عکسهای زیر بخشی از یادگارهای ما از آن روز فراموش نشدنی است.


ایستگاه اتوبوسهای دریایی و 7 یورو ناقابل برای یک مسیر کوتاه که به محض خارج شدن از قطار مواجه شدیم 


تاکسی از نوع آبی! همه توریستها و اهالی شهر از اتوبوس و تاکسی استفاده میکنند مگر ...



مگه اینکه بخوان واسه 40 دقیقه 80 یورو خرج کنند و سوار قایق های خوشگلی به نام گوندولا شوند


تنها با این گوندولاها میتونین در کانالهایی که به کوچه پس کوچه های ونیز رخنه کرده حرکت کنید و از این عجیب ترین شهر دنیا لذت ببرید
 

کانال فرعی در شب


مرغ دریایی اهل ونیز!


نیم نگاهی به میدان سن مارکو اصلی ترین میدان ونیر از بالای برج شهر


همان میدان که این روزا بدلیل بالا امدن اب دریای ادریاتیک در خبرها زیاد دیده میشه


پل ریالتو یا Ponte Rialto مشهورترین پل که بر روی گرند کانال ساخته شده. در نگاه اول یاد گرفتن زبان ایتالیایی ساده است و Ponte تو یادتون میمونه.


این یک نقشه تاریخی از ونیزه که بعدا در موزه واتیکان عکس گرفتیم. اون کانال آبی مارپیچ گرند کاناله و در انتهای اون در مرکز تصویر میدان سن مارکو.


Murano جزیره ای است تقریبا چسبیده به ونیز و مشهور به کارگاههای شیشه گری دستی که آثاری از آن در فروشگاههای ونیز به چشم میخوره (یکشنبه ها این کارگاهها تعطیل هستند و اگر مثل ما در این روز ونیز باشید فرصتی برای دیدن مورانو ندارید)


ایتالیا کشور پینوکیوست و Made in China بر دوش همه آنها!