من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

سفرنامه فرایبورگ


صبح زود هتلمون تو زوریخ رو ترک کردیم تا به ایستگاه راه آهن همیشه پر جنب و جوش این شهر بریم. ایستگاه تراموای Technopark دقیقا مقابل هتل واقع شده بود که خط چهار تراموای زوریخ از این ایستگاه رد می شد و پس از چند دقیقه به راه آهن میرسید. ساعت 7:50 قطار ICE که سریعترین قطارهای DB یا راه آهن دولتی آلمان رو شامل میشه سوار شدیم. حدود دو ماه قبل بلیط درجه یک ساعت 8:00 رو گرفته بودیم که پس از 1:47 ساعت به فرایبورگ میرسید. برنامه سفر قطار روی صندلی مسافرین بود و زمان توقف و حرکت مجدد دقیقا تعیین شده بود، بعلاوه امکانات هر کدام از ایستگاهها (مانند پله برقی، تاکسی و ...) به طور کامل مشخص شده بود.
قطار آلمانی که حرکت کرد ته دلمون رو اضطراب فراگرفت، اضطراب از اینکه وارد آلمان بشیم و دوباره نتونیم به سوئیس برگردیم. با اینکه خیلی ها مثل علی و شیما اطمینان داده بودند که نگرانی در کار نیست ولی بعضی ها هم از سخت گیری در مرز سوئیس گفته بودند. ویزایی که گرفته بودیم از سفارت آلمان بود و سفرمون 15 روز قبل با ورود به برلین شروع شده بود. چون تعریف فرایبورگ رو زیاد شنیده بودیم و از طرفی این شهر در دورترین فاصله نسبت به برلین قرار داشت تصمیم گرفته بودیم برای دیدن فرایبورگ، از سوئیس دوباره به آلمان برگردیم. از طرفی چون ادامه سفرمون از زوریخ به پاریس بود چمدانها رو توی هتل گذاشتیم و فقط با یه کوله و پاسپورت عازم سفر یه روزه به فرایبورگ شدیم. در مرز دو کشور پلیس آلمان وارد واگن ها شد و با نگاهی به چهره مسافرین که تا حدودی ملیتها رو مشخص کرد پاسپورتها رو چک کرد. بر خلاف انتظارمون خوشبختانه مشکلی پیش نیومد و مسیر رو ادامه دادیم.

نقشه شهر در تابلوی راهنما (قسمت توریستی ناحیه صورتی رنگ،که راه آهن در غرب و جنگل سیاه در شرق مشخص است)
پس از عبور از شهرهایی مانند بازل و مناطقی بسیار سرسبز، راس ساعت 9:47 به ایستگاه راه آهن کوچک فرایبورگ (در مقایسه با شهری مانند فلورانس) رسیدیم، تو اروپا شهر تمیز از همون ایستگاهش معلوم میشه. ایستگاه جمع و جوری بود. از خروجی اش که خارج شدیم یه کیوسک اینترنت رایگان دم دست بود، حس و حال و فرصت سر زدن به Tripadvisor.com و امثال آن رو نداشتیم و ترجیح دادیم کمی جلوتر با نقشه نوریستی شهر کار رو شروع کنیم. از نقشه معلوم بود که جاذبه های این شهر کمی جلوتر در یه منطقه قدیمی واقع شده و با پیاده روی میشه مسیر رو طی کرد. توی مسیر یه فروشگاه زنجیره ای توجهمون رو جلب کرد تا کمی خوراکی برای نصفه روزی که فرایبورگ بودیم تدارک ببینیم. قیمتها قابل مقایسه با زوریخ نبود، انگار به ایران برگشته بودیم و کلی خرید کردیم!! با کمی پیاده روی به مرکز شهر رسیدیم که Rathaus قرار داشت. Rathaus لغت مشهور آلمانی است که به تالار شهر اطلاق میشه و در واقع محل شورای شهر یا حتی شهرداری در شهرهای آلمانی زبان است. (Rathaus رو قبلا در اوکراین هم که تاثیر از فرهنگ لهستانی و آلمانی گرفته دیده بودیم) در کنار این ساختمان اداره توریسم قرار داشت، که در بر خلاف رسم سایر شهرها، نقشه شهر رو میفروخت. چون نقشه رایگان نبود فقط از راهنما ها کمک گرفتیم، خانم متصدی باجه، روی نقشه نشون داد که طول و عرض قسمت توریستی شهر کمتر از یک کیلومتر هست و به راحتی تا عصر میتونیم همه رو ببینیم. بیرون اومدیم و از فضای زیبا، دنج و مینیاتوری میدان مقابل ساختمان نهایت لذت رو بردیم. خیابانهای باریک، گلهای معلق از پنجره ها، نهرهایی با آب زلال و سنگفرش های متفاوت حس بی نظیری رو در این شهر کوچک القا میکرد. خیابانی عمود و بزرگ وجود داشت که خیابانهای باریک رو قطع میکرد. این خیابان هم مثل بقیه قسمتهای شهر با نهایت دقت و طراحی های زیبا، سنگفرش شده بود. در خیلی از قسمتها شماره سالی که اجرای سنگفرش صورت گرفته، حک شده بود.
فرایبورگ را اینچنین زیبا و مینیاتوری یافتیم

اوج هنر فرایبورگی ها در کف خیابانها بود


آخ که چه شهری بود این فرایبورگ!

هنوز هم اینکه مردم این شهر 230 هزار نفری چگونه در این آرامش زندگی میکنند برای ما غیر قابل تصوره. از وقتی ایران برگشتیم، تصمیم گرفتیم که برای الگو برداری، حداقل از گلدانهای مشابه جلوی پنجره خونه استفاده کنیم و نگفته پیداست که تا اینجا ناموق بودیم. به هر حال مسیر رو طی کردیم و با شیب نسبتا تندی به کوهی جنگلی رسیدیم. چندین پل که بر روی یه اتوبان ساخته شده بود شهر رو به جنگلهای مشهور سیاه (Black Forest) و از آنجا مسیری مارپیچ، آرام و دنج به بالای قسمتی از جنگل که به شهر احاطه داشت وصل میکرد. با اینکه ظهر بود ولی نرمش و ورزش هنوز رونق داشت، درختان از نوع بلوط بود و همه جا بقایای میوه هاش رو میشد دید.
از سربالایی انتهای شهر رستورانها این منظره رو داشتند

کلیسای Minster، در مرکز شهر مشخص است

بدون شرح!

بساط دوره گردهای جلوی کلیسا


از هیچ نقطه شهر، کلیسای فرایبورگ رو نتوانسیتم تمام قد شکار کنیم


جوی آب، سنگفرش و ...


نیمکتهای متفاوت


و باز هم سنــگ و فــــرش

حسرت این گلها و خانه ها بر دلمان ماند

اصفهان در کنار سه خواهر خوانده دیگر فرایبورگ
با رقیق کردن احساساتمان تصمیم به بازگشت به شهر گرفتیم. با کمی پیاده روی به کلیسای اصلی شهر به نام Freiburg Minster رسیدیم. کلیسایی 900 ساله که از بمباران سال 1944 جان سالم به در برده و اصلی ترین جاذبه فرایبورگ به حساب میاد. در اطراف کلیسا، بازار دوره گردهایی که صنایع چوبی رو میفروختند رونق زیادی داشت. بخشی از آنها محصول درختان جنگل سیاه بود که در چند قدمی شهر قرار داشت، ولی بخش زیادی از هم مطابق معمول Made in China بود! با یکی از فروشندکان گرم صحبت شدیم و وقتی متوجه ملیت ما شد با هزار مکافات و تلفظ عجیب نام اصفهان رو بیاد آورد و از حک شدن نام اصفهان در جلوی تالار شهر گفت. ما که تازه فهمیده بودیم این دو شهر خواهر خوانده هستند، سریع به سمت تالار شهر رفتیم و دیدن داخل کلیسا رو به کل فراموش کردیم. دو بار پیاده رو های اطراف تالار رو گشتیم ولی خبری از اصفهان نبود تا اینکه در وسط خیابان مقابل تالار شهر سورپرایز شدیم. حس جالبیه وقتی اسم شهری از وطنتون رو در خیابان شهری در دوردستها میبینید. دو دایره از سنگفرش بود که در هر کدام اسم و لوگوی چهار شهر خواهر خوانده دیده میشد. همون فروشنده میگفت که نام اصفهان توسط خود اصفهانی ها کار شده، یکی دیگه از شهرها Lviv اوکراین بود که سال 2011 رفته بودیم. یاد خاطراتش افتادیم واقعا خواهر خوانده بودند، مثل فرایبورگ مینیاتوری و با صفا.
ساعت 18:11 بلیط برگشت داشتیم و با اینکه وقت محدود بود، باید سراغ ناهار میرفیتم. چون شب عازم Zurich (از بس شهر گرانی است که به So Rich مشهور شده!) بودیم، رستوران Migros رو کشف کردیم که غذای واقعا خوب، با قیمت نسبتا مناسب داشت. ناهار رو خوردیم و با توجه به اینکه تقریبا تمام قسمتهای شهر رو دیده بودیم به سمت ایستگاه راه آهن حرکت کردیم و تا امروز این آخرین سفر ما به آلمان است.

نظرات 20 + ارسال نظر
یاسین یکشنبه 21 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 20:49

سلام،دوست عزیز چندتا سوال داشتم؟وضعیت این شهر خوبه برای شغل های پزشکی چطوره از نظر درآمد؟؟؟
آب و هوا این شهر چطوره؟
امکاناتش خوبه؟؟

سلام
ما فقط بصورت توریستی به فرایبورگ سفر کردیم ولی شهر کوچیک و تمیزی بود. با اب و هوای خوب

گیتی پنج‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 23:02

سلام. ممنون از مطالب خواندنی و تصاویر زیبا. می شه یک قیمت حدودی از آپارتمان 100 متری در شهر فرایبورگ آلمان به من بگید. اگر زود باشه ممنون
می شم.

سلام
ممنون که نظر دادید. راستش ما برای سیر و سیاحت رفته بودیم و خبری از قیمت مسکن و اپارتمان نداریم متاسفانه!

داود شنبه 12 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 15:36

با عرض سلام و خسته نباشید باید بگم وبلاگت خییلی خوبه دمت گرم.میخوام یه سفر به اروپا برم به نظر شما بین سوئیس و سوئد و آلمان کدوم قشنگ تر و ارزون تره وسیله زیاد میخوام بخرم.نظرت راجبه استرالیا چیه؟

سلام و ممنون از لطف شما نسبت به وبلاگ.
راستش از اروپا که نمیشه چیزی خرید! فکر کنید نان در سوییس 8 فرانک باشه!!!
اگه قسمت خرید رو در نظر نگیرید سویس و طبیعتش بینظیره. اگه خوب بتونید هزینه کنید برید جاهای بکر سوییس. البته الان دیگه فصل سرما رسیده.
استرالیا رو ندیدم ولی آرزوشو دارم.
سوال دیگه ای داشتید در خدمتم.

محسن چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 13:59

سلام.وبت عالیه..داداش من ا گه بخوام از ابتالیا به سمت نورنبرگ حرکت کنم قیمت بلیط قطار یا هواپیما رو از کجا میتونم بدست بیارم؟ضمنا اگه با قطار برم،ایستگاه های ایست و بازرسی نداره که ؟

سلام
ورودی به آلمان یه کم سخت گیری وجود داره و در شهر مرزی ممکنه پاسپورتها رو چک کنند.
بلیط هواپیما رو از dohop.com ببینید و بلیط قطار رو از raileurope.com چک کنید.
موفق باشید.

mitra جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 00:29 http://mtazarm.blogfa.com

سلام. داشتم راجع به فرایبورگ سرچ می کردم که وب شما رو دیدم. خیلی خوب همه چی رو توضیح دادین. عکسها هم خیلی روشن وگویا هستند. عالیه.دستتون درد نکنه. یک سری از همکارای من اخیرا سفری به فرایبورگ و... داشتند . امروز دیدمشون . خیلی تعریف از سفرشون کردند. کنجکاو شدم راجع به فرایبورگ بیشتر بدونم. برلین وپاریس وبقیه شهرها واقعا دیدن داشته اونهم توی این ماه گرم عطشناک رمضان!

سلام
ممنون از لطفتون.
انشالله برای شما هم قسمت بشه همه شهرهایی که گفتید از نزدیک ببینید.
از قدیم گفتند شنیدن کی بود مانند دیدن!
باز هم به ما سر بزنید.

هادی جمعه 1 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:17

حال کردیم

سلام
ممنون

مسعود چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:56 http://سلام

اقای جمال زاده با تشکر ازاینکه بنده را در مورد قطار لیسبون به پاریس راهنمایی کردید و نیز گفتید که قطار مسافت زیادی را طی میکند و بهتر هست که با هواپیما که مبلغ بلیط ان 65 یورومی باشد را انتخاب کنم لطفا برای بنده بنویسید که ایا میشود بلیط هواپیما لیسبون به پاریس را در تهران تهیه کردو ضمنا در مورد چک کردن ویزای شینگن در فرود گاه مشگل خاصی نیست؟ و همینطور مورد خاصی که برای مسافرت بنده با خانوده نیز مفید میباشد را برایم بنویسید با تشکر از وبلاک قشنگ و راهنمایی خوب شما خدا قوت

سلام
من قبلا بلیط ارزان در اروپا را هم از طریق یکی از آژانسها و هم از طریق مستر کارت یکی از دوستام خرید کردم.
برای خرید بلیط قطار هم از آژانس ایوار (خانم ذبیحی) که اطلاعات بی نظیری داره و خوب راهنمایی میکنه میتونید کمک بگیرید.
ما در سفر هوایی داخل اروپا که چک ویزای شینگن ندیدیم. انگار از تهران میرید شیراز!
شما کدوم شهرها رو سفر میکنید و چند نفر با چه سنی؟ (برای مواردی که پرسیدید شاید لازم بشه)

امین پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:27 http://lorestanbike.blogfa.com

سلام پیتر کارت خیلی درسته خیلی خوبه. اقا مارو با خودت ببر. تو رو خدا

سلام
لطف دارید. حتما!

ساناز دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:56

عالی بود لذت بردم

سلام
ممنون.

رضا دوشنبه 10 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:37 http://safarbedigarsu.blogfa.com

سلام
عکس ها و شرح سفر شما عالی بود
متشکرم من که لذت بردم

سلام
خیلی خوشحال شدم از لطفتون.
موفق باشید.

امید جمعه 7 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:25 http://www.travelwithhope.blogfa.com

درود بر شما ..
عالیست !

موفق باشید !

زندگی یعنی سفر ..

سلام
من از نظزات شما دوستان انرژی میگیرم.
شما هم موفق باشید.

فرشته شنبه 1 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:23 http://orangebackpack.blogfa.com/

صنم جان یکی باید بیاد تو رو از حالت استند بای دربیاره..............
چرا نمینویسی؟ تصادفا اهل شیراز نیستی؟
باز نیای بنویسی گرفتارم و سرم شلوغه ها!

سلام
به خدا راست گفتی!!
چیکار کنم نمیرسم آپدیت کنم؟!!
حتی وقت نمیکنم وبلاگ تو و شیما که دائم چک میکردم رو بخونم.

محبوبه مامان الینا یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:06 http://www.elina1fereshte.niniweblog.com

سلام...همیشه به وبلاگتون سر میزنم خیلی عالیه که همه چیز رو با جزئیات و عکس توضیح میدین سنگفرشها بسیار زیبا بود و همچنین گلدونهای خونشون...گرگان هم اکثر خونه ها تو جاده جنگل ناهارخوران از این گلدونها گذاشتن و بسیار زیباست

سلام
با اینکه فرصت خیلی خیلی کمی دارم، ولی میدونم که به وبلاگ ما سر میزنید و در پاسخ محبت شما عزیزان از کوچکترین فرصت برای آپدیت مطالب (هر چند خیلی دیر) استفاده میکنم.
ناهارخوران رو یه بار اومدم و خیلی دوست دارم. هر کی مسیرش اونور بیافته توصیه کردم که حتما اونجا رو ببینه.
در هر حال خیلی ممنونم از لطفتون و منتظرتون هستم دوباره.

شیما و علی جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:03 http://malish.blogfa.com

سلام
فرمت جدید وبلاگت مبارکه. خیلی قشنگه. به خصوص با عکس های قشنگت.
اما بالاخره کی ادامه اش رو می نویسی؟ قرار بود بعد از عکس ها به شرح کامل سفرنامه ها بپردازی. چی شد؟
موفق باشی

سلام و رسیدن به خیر
خوش که گذشت انشالله؟
هدفم از تغییر فرمت وبلاگ افزایش سایز عکسها بود و امیدوارم مفید باشه.
مطلب جدید هم آماده میکنم و انشالله قبل از سفرنامه چین دو تا از دوستان منتشر میشه!

رضا دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:16 http://safarbedigarsu.blogfa.com

سلام
فوق العاده بود

سلام
خیلی ممنونم و خوشحالم که نظرتون فوق العاده بود.
باز هم سر بزنید.

امیر یکشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 00:12

عالی بود
مخصوصا عکس ها

سلام
ممنونم که از وبلاگ بازدید کردید و خوشحالم که پست اخیر نظرتون رو جلب کرده.

منظر جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:24 http://manesan.blogfa,com

سلام به شما

واقعا که چقدر این شهر و عکسهاش زیباست.مرسی که تجربیاتتون رو تقسیم کردین با ما.لذت بردم.

سلام بر منظر عزیز
ممنون که سر زدید، سرم شلوغه مثل همیشه و نتونسته بودم به وبلاگ شما سر بزنم. دیشب دیدم که شما هم فرایبورگ رو خوب گشتید و خوب دیدید.
شهر زیبایی است واقعا.

آبتین چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:09

سفرنامه ات رو کامل می نوشتی چرا تکه تکه اش کردی خوندنش مشکله

سلام
ممنون از نظرتون. راستش نخواستم کلا عکسها رو پشت سر هم بچینم.
اتفاقا این سبکی که نوشتیم سخت تر هم هست.
ولی دفعه بعد روش جدیدی امتحان میکنیم.

فرشته سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:50 http://orangebackpack.blogfa.com/

چه عجب که دلتون اومد عکسای فرایبورگ رو به اشتراک بذارید!
دوست داشتم عکسها رو... مخصوصا همونی که میدونی با اون دیوار آبی رو
مرسی خانوم گل.

سلام
این مطلب علاوه بر سایر دوستان هدیه ویژه به شما بود.
فرایبورگ را خیلی دوست داشتیم.

شیما و علی دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:43 http://malish.blogfa.com

سلام
اول همه خدا رو شکر که بالاخره بازم شروع کردی به نوشتن!:)
اما تعجب کردیم پلیس تو مرز بالا اومد و ویزاتونو چک کردن! وقتی از سوئیس با قطار به استراسبورگ فرانسه رفتیم نه تو رفت و نه تو برگشت کسی ویزامونو چک نکرد!
بازم عکس ها فوق العاده بودن

سلام بر شما که مثل همیشه به ما سر میزنید.
ما از میلان به زوریخ رفتیم، پلیس سوییس فقط قطار رو گشت زد و به کسی گیر نداد.
اون کنترلی که گفتم مربوط به پلیس آلمان بود که از سوئیس هم سخت گیر تره.
ممنون از لطفتون نسبت به عکسها.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد