من و اروپا

یادداشتها و خاطرات سفر اروپا

سفرنامه لویف (اوکراین)

پاییز دو سال قبل فرصتی برای من و هسمرم پیش اومد که برای یه برنامه کاری به اوکراین سفر کنیم. خیلی وقت بود که آرزو داشتیم به یکی از کشورهای روسیه یا اوکراین سفر کنیم که این بار چرخ روزگار بر وفق مراد چرخیده بود. طبق برنامه باید صبح جمعه در Lviv که شهری در غرب اوکراین هست و بعدا ازش بیشتر خواهم نوشت حاضر میشدیم. اون موقع پرواز مستقیم رفت و برگشت شرکت هواپیمایی اوکراینی UM فقط روزهای جمعه از تهران به پایتخت اوکراین Kiev و با قیمت باورنکردنی 500 هزار تومان به ازای هر نفر بود. با توجه به اینکه با این پرواز عملا برنامه کاری روز جمعه رو از دست میدادیم ترجیح دادیم یک روز قبل یعنی پنجشنبه از گزینه هواپیمایی ترکیه برای سفر استفاده کنیم. بلیط این شرکت یک میلیون و یکصد هزار تومان قیمت داشت و مجبور شدیم برای هر نفر ششصد هزار تومان هزینه اضافی رو متحمل شویم. حدود دو ماه قبل از طریق یکی از آژانسهای مسافرتی درخواست ویزا کرده بودیم که برای هر نفر حدود 180 دلار  آب خورد. ضمنا بلیط رفت و برگشت داخلی از Kiev به Lviv رو هم از طریق همون آژانس خریداری کرده بودیم.

پرواز راحت Turkish Airlines مطابق معمول از طریق استانبول بود و در فرصت کوتاهی که داشتیم به گشت سالن ترانزیت اکتفا کردیم. البته با توجه به اینکه هر روز دو پرواز از استانبول به کیف وجود داشت پرواز برگشت رو طوری برنامه ریزی کرده بودیم که حدود 14 ساعت توقف داشته باشیم و بتونیم از جاذبه های اصلی توریستی استانبول، هر چند کوتاه دیدن کنیم.

یه نهار دلچسب تو هواپیمای مسیر استانبول-کیف منتظرمون بود. توی مجلات داخل هواپیما، کلی از آشپزهاشون تعریف کرده بودند و اینکه دومین غذای برتر پروازهای اروپایی رو سرو میکنند. البته محبوبیت شون هم الکی نبود و یه مطلبی بعدا خوندم که یه رستوران تو هنگ کنگ غذاهای ترکیش ایرلاین رو بطور رسمی عرضه میکنه.

هواپیمای مملو از مسافر حدود ساعت 13 به فرودگاه کیف رسید. از اینکه همه با عجله ای باور نکردنی به سمت گیتهای ورودی میدویدند تعجب کردیم. اما با دیدن صف طویلی که در گیتها وجود داشت متوجه شدم که اکثر مسافرین، کارکشته این فرودگاه هستند. چند گیت شلوغ و چند مامور بد اخلاق که هیچ چیزی از انگلیسی نمیدونستند به پیشواز این همه مسافر آمده بودند. قانون ویزای اوکراین طوری است که شما حتما باید ووچر هتل محل اقامت را که به مهر و امضای متصدی آن رسیده باشد در هنگام ورود به خاک این کشور ارائه دهید. حتی تیم ورزشی ترکیه که همسفر ما بود مشغول ارائه مدارک اثبات کننده محل اقامت در خاک اوکراین بود. نوبت به ما که رسید، خانم مصتدی گیت به زبان اوکراینی سوالی پرسید و چون موفق به جواب دادن نشدیم با تلفن یکی از همکاران پشت صحنه رو دعوت کرد! دلشوره ما شروع شده بود. این همکار محترم با گرفتن پاسپورتها راهی همان پشت صحنه شد. بعد از ده دقیقه که همه مسافرین بدرقه شدند پاسپورتهامون رو گرفتیم و با زدن مهر ورود نفس راحتی (البته بطور موقت) کشیدیم. همین که گیت رو که رد کردیم متوجه شدیم به دلیل تاخیری که در ثبت مهر ورود داشتیم سایر مسافرین مربوط به پرواز استانبول چمدان هاشون رو تحویل گرفته و فرودگاه رو ترک کرده اند. سالن کاملا خلوت شده بود، دلمون ریخت، تازه باید دنبال چمدانهامون هم بگردیم! با مشقت فراوان و در کشوری که هیچ کس زبان بیگانه (انگلیسی!) بلد نیست اتاق نگهداری موقت چمدانها رو با دو مامور خیلی محترم(!!) پیدا کردیم. وقتی ساکها رو از یکی از این آقایان درخواست کردیم با اشارت چشمی به همکارش درخواست 50 دلار ناقابل کرد. مو در بدنمون سیخ شد. عجب ورود با شکوهی!! باید شمه ای از ایرانی جماعت رو نشان میدادیم. همسرم با اعتماد به نفس کامل گفت: No Dollar, we have only Iranian money و بارها این جمله رو با هر لهجه ای براشون تکرار کرد، تا اینکه یارو تسلیم اراده آهنین ما شد و چمدانها رو تحویل داد!!

با کلی بد و بیراه از سالن ورودی خارج شدیم. تازه چند ماه به آغاز جام ملتهای اروپا مانده بود و کلی تدارک در همه جای فرودگاه برای این کار صورت گرفته بود. با خودمون گفتیم، آیا مهمان نوازی اوکراینی ها اینطوری خواهد بود؟!

سه ساعت بغد پرواز داخلی در مسیر کیف-لویف داشتیم و با اعصاب داغون منتظر نشستیم. تو این فرصت یه سیم کارت خریدیم و گشتی در فرودگاه زدیم. سالن ورودی فرودگاه کوچکتر از مهرآباد بود و چیز خاصی برای تماشا نداشت. برای سوار شدن به هواپیما یه خروجی پروازهای داخلی رفتیم. سالن جمع و جور و تمیزی بود که پس از عبور از گیتهای امنیتی خیلی سخت گیر به اونجا میرسیدید. قبل از سوار شدن به هواپیما ترس عجیبی داشتیم و خودمون رو آماده کرده بودیم تا مهمان بدترین توپولوف باشیم. ولی با یه هواپیمای خیلی تمیز ساخت برزیل مواجه شدیم. پرواز خوب بود و فقط با آب پذیرایی شدیم.

یه فرودگاه کوچیک و با صفا که شبیه کافه های سر راهی بود انتظار ما رو میکشید. سو سوی چراغهای داخلش، تو هوای گرگ و میش و نسبتا سرد گرمای خاصی رو انتقال میداد. خبری از تسمه نقاله برای تحویل بارها نبود و چمدانها با یه ماشین از هواپیما تا جلوی پای مسافرین حمل میشد. یه تاکسی کرایه کردیم و اسم هتل Opera رو که با ایمیل رزرو کرده بودیم به راننده دادیم. راننده خیلی تلاش میکرد که به ما بفهمونه که هتل در مرکز شهر واقع شده و از بهترین هاست. حدود 15 دقیقه تا مرکز شهر با همراهی موسیقی روسی رانندگی کرد. هوا تاریک شده بود و از شیشه های دودی تاکسی بنز همه جا تاریک تر دیده میشد. به دلیل تغییراتی که برای جام ملتهای اروپا تو سنگفرش ها در حال ایجاد بود، چند صد متری رو تا هتل روی مسیر خاکی با چمدونها طی کردیم. هتل اپرا یه هتل نسبتا کوچیک، شیک و در عین حال تازه ساخت بود که دقیقا کنار اپرای شهر قرار داشت. مسئول پذیرش یه پسر خوش برخورد و کاملا مسلط به انگلیسی بود که در چند دقیقه کلید اتاق رو تحویل داد. از شوق دیدن شهر، سریع چمدونها رو انداختیم اتاق و زدیم بیرون. تازه قسمت خوش سفر شروع میشد، Lviv کوچولوی دلفریب.

ادامه دارد ...

تابلوی راهنمای مناطق توریستی شهر

در اولین شب اقامت در Lviv با نورپردازی های زیبایی برخورد کردیم

Sadegh دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 21:35

سلام ... ببخشید پست جدید نمیزارین ؟ خیلى مشتاقم پست هاى جدیدتون رو بخونم . هر روز میام سر میزنم ببینم پست جدید گزاشتین یا نه .. ممنون میشم پست بزارین .

سلام بر شما یار و یاور همیشگی ما.
بالاخره یک سایت جدید راه اندازی کردیم تا بیش از این شرمنده شما و عزیزان دیگر نباشیم.
برنامه ریزی کردیم تا سایت رو مرتب به روزرسانی کنیم و با توجه به اینکه سایت دیروز آماده شده فعلا مطالب وبلاگ رو انتقال دادیم تا در چند روز آینده مطالبی (که خوشبختانه آماده انتشار هم هستند) رو اضافه کنیم.
ممنون میشم سر بزنید و از نطرات همیشه پر مهرتون ما رو بی نصیب نگذارید.
همونطور که گفتم تازه اول راه هستیم و به کمک شما احتیاج داریم. ضمنا انجمن اختصاصی هم راه اندازی کردیم که با کلیک بر لینک آن در بالای سایت میتونید وارد بشید و جزء اولین همراهان ما باشید.
سپاس.
آدرس سایت جدید:
oTrip.ir

Sadegh دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 18:29

سلام ، من همین یک ساعت پیش با سایتتون آشنا شدم واقعا سایتتون معرکه است من خودم عاشقه اروپا هستم و واقعا از سایتتون خوشم اومد منتظر پست هاتون هستم ،
موفق باشین و سفر هاى بى خطرى رو براتون آرزومندم

من هم خیلی خوشحال ام که تو همین یه ساعت دوست جدیدی پیدا کردم.
شما هم همیشه سلامت و پیروز باشید.

امیر هاشمی مقدم یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 22:01 http://www.moghaddames.blogfa.com

هایدی و پیتر گرامی
با درود و خسته نباشید
نوروزتان فرخنده باد. قرار است در «انسان‌شناسی و فرهنگ» به عنوان پربیننده‌ترین وب‌سایت علمی ایران، ویژه‌نامه‌ای برای سفرنامه‌های نوروزی منتشر کنیم. اگر سفرنامه نوروزی‌ای دارید که منتشر نشده باشد، خوشحال می‌شویم سفرنامه شما هم در این ویژه‌نامه باشد. همچنین اگر صلاح می‌دانید از دوستانی که اهل سفرنامه‌نویسی هستند هم برای این ویژه‌نامه دعوت به عمل آورید. این هم لینک مطلب در وب‌سایت:
البته فرمت پیشنهادی در آنجا برای دوستانی است که نمی‌دانند چگونه سفرنامه بنویسند نه امثال شما که سبک و سیاق ویژه خود را دارید.
سپاس بیکران

بهناز یکشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:32 http://artana.persianblog.ir/

سلام خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنید و منو لینک کنید

مریم یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 19:07

ممنونمممممممممم ..
سعیم و میکنم زیر ۴۰۰۰ یورو کمتر نبرم..به نظرتون چهار تا واسه تفریح و حداقل ۳ تا کشور کافی باشه(البته میدونم خوب هرچی پول بیشتر خوب راحتترم هستیم) ولی این مقدار واسه تفریحات اولیه و دو تا هتل و...ایناست. البته با توجه به این که دوستمونم اونجاست و راه و چاه و میدونه و هزینه ها رو در نظر داره..ممنون از ژاسخگویی شما..

سلام دوباره
بستگی به سطح انتظارات شما داره. خیلی جاهای تفریحی و دیدنی (حتی موزه ها) گرون هستند.
به نظرم 4000 کافیه ولی خوب بودن دوست تون هم اونجا غنیمته.
کم بیارید میتونه براتون ارسال کنه.

مریم چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 21:53

سلام خسته نباشید..من و همسرم تابستون برنامه سفر اروژا داریم وین..المان و دانمارک او حتمالا اگه وقت بشه جای دیگه بازم قطعی نیست..سفر دو هفته است از طریق دوستمون اقدام کردیم و میریم..ی سوال داشتم میخوام بدونم حداقل یورویی که میتونم ببرم با توجه به تجربیات شما چقدر میتونه باشه؟ در ضمن من برعکس زیاد اهل خرید نیستم اهل گردش و تفریح و جاهای تاریخی و..هستم..ممنون میشم جوابم و بدید.

اولا خیلی خوشحال خواهم شد که در این سفر کمک فکری شما باشم.
دوما اگه دو هفته اقامت داشته باشید زیر 2000 یورو که ممکن نیست به نظرم. حدود 3000 معقول تره. ولی حتما فکر اتفاقاتی که میتونه بیافته باشید. (مثل کنسلی پرواز، نرسیدن به هواپیما یا قطار و نظایر آن)
سوال دیگه ای بود در خدمتم.

علی سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 22:57 http://ali1341.blogfa.com

سلام دوست عزیز
مطالب زیبا و جالبی دارید .
با آرزوی سلامتی همراه با سفرهای خوش

ممنون از لطف شما.
امیدوارم شما هم همیشه موفق باشید.

ایمان یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:11

سلام:
من عاشق جهانگردی ام و متاسفانه به دلیل شرایط زندگیم قادر به جهانگردی نیستم امیدوارم روزی شرایطم جور شه مثل شماها برم کل دنیا رو بگردم...

ممنون که سر زدید و وقت گذاشتید برای نظر دادن.
نگران نباشید که من یه روز دقیقا مثل شما بودم!
انسان اگه همت داشته باشه به آرزوهاش حتما میرسه.
شاد باشید و موفق

وقتی شما برای دیگران دعا می‌کنید،
خدا می‌شنود و آن را اجابت می‌کند

و بعضی وقت‌ها که شما شاد و خوشحال هستید
یادتان باشد که کسی برای شما دعا کرده است[گل][گل][گل]

kermanshahan20.blogfa.com (وبلاگ دیدنیهای کرمانشاهان)

kermanshah29.blogfa.com (وبلاگ کرمانشـاه گهواره تمـدن)

kermanshah39.blogfa.com (وبلاگ اخبار کلانشهر کرمانشـاه)

محمد دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:38 http://hotelneed.ir

با سلام بنده سیگارچی هستم مدیر سایت نیاز هتل www.hotelneed.ir امکانش هست از خاطرات شما در سایتم با ذکر منبع استفاده کنیم از لطف شما ممنون میشم

درج مطالب وبلاگ ما با ذکر عنوان و لینک بلامانع است.
لطفا لینک صفحات که شامل مطالب وبلاگ ماست را ارسال فرمایید.
با تشکر

شیما و علی دوشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 19:37 http://malish.blogfa.com

سلامی دوباره
از بس نمی نویسی آدم نمی دونه پند وقت یه بار باید به اینجا سر بزنه!
بین دوتا پست قبلی که 6 ماه فاصله است. با این حساب احتمالا شاید مهرماه نوبت ادامه داستان باشه.
هرچند هنوز داستان اروپای قبلی ناتموم مونده ها !!!
با این حال زیبا و جالب بود.
موفق باشی

ما همه جوره دوست تون داریم. چه سر بزنید چه سالی یه بار سر بزنید.
خیلی وقته دلم هوای اسکاندیناوی کرده، خوشحال شدم که سفرنامه شو از وبلاگتون میخونم. راستی انتخاب دوباره تون برای جشنواره ناصرخسرو هم جای تبریک داره.

محبوبه مامان الینا یکشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:17 http://www.elina1fereshteh.niniweblog.com

سلام و مث همیشه عالی.چقدر بافت کشورش قدیمی به نظر میرسه...منتظر ادامه سفرنامه هستیم

لطف داشتید مثل همیشه!
به زودی ادامه سفرنامه رو منتشر میکنیم.

حسین چهارشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:39

واقعا لذت بردم از وبلاگتون، این کار خوبتون رو ادامه بدید.

ممنون دوست عزیز.
حتما ادامه خواخیم داد.

بابک جمعه 27 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 http://travle.blogsky.com

سلام ... یکی از ویژگیهای برتر نوشته های شما عکسهای باکیفیت و خاص هست ...که در این مطلب با توجه به مشکل دوربینتون خیلی نصیبی نبردیم!

سلام بر بابک خان، همکار قدیمی!
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید.
با دوربین فیلمبرداری عکس گرفته بودم که چنگی به دل نمیزد.

نیر جمعه 27 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:24

صنم عزیز من مشتاق ادامه سفرنامه زیبا یتان هستم چرا دیگه نمی نویسید
ممنون می شوم اگر ادامه بدهید

ممنونم از اشتیاق شما. چشم ادامه میدم.

ترنم پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 20:53

از راهنمایی های شما بسیار ممنون و سپاسگذارم دوست مهربانم
آرزوی شادی و سلامتی برای شما و دلبندانتان دارم.

ممنونم
سفر خوشی ذاشته باشید.

ترنم پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:08

سلام هایدی جان.شرمنده از اینکه زودتر نتوانستم.بسیار زمان میدود و بدنبالش ما...بگذریم خوبی خانمی؟
برای اروپا هست انشالا بعد از دو ماه مفصلا برایت خواهم نوشت.خدا کنه هر چه زودتر یک و نیم ماهه بگذره.
هایدی درباره نحوه پیدا کردن گیت های استانبول،اینکه به محض پیاده شدن از تبریز به استانبول و تعویض هواپیما باید چیکار کرد؟گیت پیدا کردن چجوریه؟
مرسی

یافتن گیت مثل آب خوردن هست. پیاده که شدید کلی پشت سر همه مسافرها پیاده میرید (تابلوی transit را تعقیب میکنید) از یه پله میرید بالا، قبل پله کارت پرواز ها رو کنترل میکنند و اگه کارت پروزا دوم رو نداشته باشید میتونید همونجا بگیرید.
وارد سالن که شدید برید سراغ تابلوها و گیت خروجی رو پیدا کنید و علامت گذاری کنید مسیرش رو. بعد حسابی فرودگاه رو بگردید، بزرگ نیست ولی فری شاپ هاش رو ببینید.
ضمنا ممکنه لحظه آخر گیت رو عوض کنند. حتما دقت کنید. مخصوصا موقع برگشت به ایران که ممکنه تاخیر هم داشته باشه پرواز اول (به دلیل هوای اروپایی)
ضمنا آخر پرواز اول شماره گیتها داخل هواپیما اعلام میشه. اصلا اعتماد نکنید. اون پایین همه چی میریزه به هم. ما دو بار گیر افتادم!
باز سوالی داشتید بپرسید.

ترنم جمعه 30 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 14:54

هایدی جان،صندلی هفت اکونومی از چه لحاظ مناسبتره؟من هشت را گرفتم
وی آی پی چیه؟

مبارکتون باشه.
هفت با هشت که زیاد فرق نمیکنه. من کلی گفتم و انتخاب خودم معمولا هفت هست.
منظورم یه سالن مخصوص یا lounge که میتونید توی اون جدا از مسافذین اکونومی انتظار بکشید بود.
ممکنه پذیرایی در حد چایی و بیسکویت هم باشه.
خوش بگذره. راستی کدوم مسیر گرفتید و چند؟

ترنم پنج‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 17:09

صندلی هواپیما در بخش اکونومی روی بالها مناسب هست یا کدام حالت مناسبتر(ایمنی بیشتر) برای پرواز هست؟
توی حالت بیزینس نظر شما روی کدام صندلی هست؟

بیزنس رو خبر ندارم!
ولی صندلی هفت معمولا انتخاب خوبی برای اکونومی است.

ترنم پنج‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 17:04

درود هایدی خانم همسر آقا پیتر.بیزینس از لحاظ غذایی متفاوت با اکونومی هست؟
به نظرتان چه تفاوت هایی بین این دو هست؟اینکه گفته میشود امکانات بیزینس نسبت به اکونومی بیشتره چه امکاناتی؟

سلام دوباره.
اصلی ترین تفاوت در فاصله یا pitch صندلی هاست که میتونید تو سایت اندازه رو چک کنید. (بخش ناوگان و انتخاب نوع هواپیما) غذا هم قطعا در بیزنس بهتره. بار هم اضافه تر میتونید حمل کنید. احتمالا به وی آی پی سالن فرودگاه هم دسترسی مجانی دارید. (برای پروازهای ترانزیت با فاصله استراحت زیاد به درد میخوره)

ترنم پنج‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:40

شما کدام غذا را صرف نمودید؟لطفا ترکیبات غذایی که میل نمودید و راضی هستید با اسم غذایی که در منو بود بگید.مرسی

سلام دوباره
غذای ما اصلا از اون لیست نبود.ترکیش دو نوع غذا برای هر پرواز (حالت اکونومی) ارائه میده. اول پرواز یه منو به شما میده با نام Who's in the Kitchen today? که مشخصات این دو غذا کامل ذکر شده و در هر پرواز هم متفاوته. وقتی مهماندار غذا رو سرو میکنه میتونید از این دو یکی رو بخواهید.
معمولا یکی بر پایه گوشت قرمز و دیگری مرغ است (اگر زمان پرواز شما با ناهار یا شام تطابق داشته باشد)
به نظز من کلا غذاهای ترکیش خیلی خوبه و زیاد باهم فرق نداره.

ترنم چهارشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 23:47

سلام.سفرنامه تان را خواندم.دستت درد نکند.دنبال غذاهای ترکیش ایرلاین بودم.کدام غذای ترکیش ایرلاین خوب هست؟این غذای شما در لیست غذا نیست.لطفا از لیستی که برایتان ایمیل میکنم در صورت امکان سریعتر بگید کدام خوب است و معادل فارسی این غذاها و ترکیباتشان چیه؟
Bland meal
vegeterian oriental meal
vegeterian raw meal

سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون
این لیستی که شما اینجا گذاشتی یه لیست ویژه برای کسایی که حساسیت های غذایی یا بیماریهایی مثل دیابت یا فشار و یا... دارن و اونطو که از سایت ترکیش متوجه شدم حداکثر 24 ساعت قبل از پرواز باید انتخاب کنید. می تونید اطلاعات بیشتر راجع به منویی رو که گذاشتین رو از ادرس زیر پیدا کنین.
و من از محتویات اونها بی خبرم چون همونطور که گفتین منوی ما کلا متفاوت بود.

دانلود کتاب راهنمای سفر به اروپای شرقی و مرکزی (DK eyewitness)

معصومه دوشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 14:23 http://ehsanhm.niniweblog.com

سلام دوست عزیز خوشحالم که دوباره نوشتید من همیشه بهتون سر میزنم و از نوشته ها و عکسهایی که میگذارید لذت میبرم پاینده و پیروز باشید

سلام بر شما.
ممنونم که من رو از یاد نبردید. امیدوارم بتونم به نظرهاتون عمل کنم و مطالب مفید باشه.
شما هم با کوچولوتون سلامت و شاد باشید.

مهدی دوشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:52 http://sahbaye-agahi.blogfa.com

ما یه چند وقتی نبودیم ، شما چه گلی کاشتین
بابا حداقل یه ندا می دادین
من که به شدت درگیر کارهام بودم، الآنم تا دیر وقت درگیرم
با این حال مثل همیشه عالی

من ارادتمند همه شما هستم. مثل شما من هم سرم خیلی شلوغه ولی اصلا دوست ندارم دوست هایی که پیدا کردم رو از دست بدم.
برای همین خواهم نوشت ... حتما.

وب سایت اطلاع رسانی راهنمای گردشگر چهارشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 20:53 http://www.tourismsguide.com

سلام دوست گرام من .. امروز متوجه شدم که سایت ما لینک شده
تمایل دارید از سفرنامه هاتون در بخش سفرنامه سایت استفاده شه
ضمنا با نام و قلم شما ثبت خواهد شد
لطفا در صورت تمایل ایمیل مستقیم و عکسی از خود ارسال بفرمایید تا در بخش مربوطه ثبت شود.
پاسخ خود رو از این طریق ارسال بفرمایید
info@tourismsguide.com

مامان امین (مریم) دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:49 http://darkoochehayeesfahan.blogfa.com/

سلام همیشه سفرنامه های اروپایتان را می خواندم و افسوس می خوردم که چرا دیگر نمی نویسید حالا خیلی خوشحالم که دوباره می نویسید. منتظر ادامه هستیم.

رضا یکشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 16:00 http://safarbedigarsu.blogfa.com

خیلی هم عالی است
شاد باشید

مرسی دوست عزیز

وب سایت اطلاع رسانی راهنمای گردشگر یکشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 15:20 http://www.tourismsguide.com

وقت بخیر دوست گرام توانایی همراهی وب سایت اطلاع رسانی راهنمای گردشگر را دارید ؟ منتظر اعلام نظر شما خواهیم بود.
......
اگر برای شما مقدور است تارنمای ما را به لیست پیوندهای خود اضافه بفرمایید با تشکر

مگه همراهی فقط اضافه کردن لینک است؟!

فرشته شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 14:45 http://orangebackpack.blogfa.com/

سلام!
نمیدونستم اوکراین هم رفتی! چقدر خوب.
من خیلی ساله که آرزوی دیدنش رو دارم. همسر برادر من اوکراینی هست و برادرزاده هام دورگه هستن.
عکس بیشتر بذار لطفا.
خیلی ممنون که دوباره مینویسی صنم جان.

سلام بر فرشته عزیز
از شما هم ممنون که باز سر میزنی.
راستش اون موقع دوربین خوبی نداشتم و میترسم عکسها چنگی به دل نزنه. ولی باز به روی چشم.

tabiatgard چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:11 http://www.tabiatgard.blogfa.com